Dividende

Cum îți calculezi impozitul pe dividende?

Sunt situații în care contabilii află despre ridicarea dividendelor dintr-o firmă după ce primesc actele lunii precendente, implicit și extrasul de cont.

Știm că de la 1 ianuarie 2026 impozitul pe dividende a fost majorat la 16% si acesta se calculează în luna în care dividendele au fost plătite asociaților, termenul de declarare și de plată către ANAF fiind data 25 ale lunii următoare.

Există o confuzie destul de răspândită în rândul antreprenorilor. Aceștia consideră că, de exemplu, dacă își retrag dividende de 10.000 de lei, impozitul pe dividende este de 1.600 lei. TOTAL GREȘIT!

Impozitul pe dividende se aplică la dividendele BRUTE distribuite, nu la cele nete. Puteți aplica „regula de 3 compusă”.

EXEMPLU:

La 100 lei dividende brute……….Impozitul este 16 lei………Dividende nete 84 lei

La X lei dividende brute……….Impozitul este Y lei………Dividende nete 10.000 lei

Astfel, dividendele brute alocate din profitul firmei este 10.000 lei x 100 / 84 = 10.000 lei / 0,84 = 11.905 lei

Impozitul pe dividende = 11.905 lei – 10.000 lei = 1.905 lei

Astfel, dacă în luna octombrie se achită unui asociat dividende nete de 10.000 lei, impozitul pe dividende este de 1.905 lei (nu 1.600 lei) și trebuie declarat prin Formularul 100 la ANAF și achitat la bugetul de stat până în data de 25 noiembrie 2026.

Noutățile fiscale, în fiecare luni

O ediție pe săptămână, în PDF, cu ce s-a schimbat și ce înseamnă pentru firma pe care o ții.

Vezi abonamentele